En snabb brainstorm: Vad ska vi skriva i vår blogg/nyhetsflöde?

16 april, 2012 10:22
Många kunder har frågan; Vad ska vi skriva i vår blogg och varför ska vi blogga?

Till en kund med just denna fråga tog vi fram en snabb brainstorm, med tips och idéer. Företaget i fråga är en lunch- och à la carte restaurang i Landskrona.

Tips på vad ni kan skriva om:
  • Kommande evenemang, skriv det när det planeras, upprepa det när det börjar bli aktuellt och tacka efter att det är klart, gärna med några bilder.
  • Veckans eller månadens dryck, det kan vara ett vin, öl eller drink. Några korta rader, en bild eller logotyp och kanske ett tips på passande tilltugg.
  • Veckans lunchmeny, även om ni har en separat sida där ni skriver in lunchen, skriv det i bloggen också. Klipp och klistra.
  • Har ni haft ett större sällskap? Ta några bilder, skriv några rader och tacka för en trevlig kväll.
  • Recept, varje månad eller sporadiskt. Varför inte bjuda på ett gott recept. Alltid trevligt att prova på något man tyckte var underbart på restaurangen när man sedan är hemma. Bröd, kryddsmör, sill eller en måltid. Gärna med en bild. Varför inte passa på att förklara ord och historia bakom maten? Vad är en halstrad ryggbiff? Eller vad är det som gör en Wienerschnitzel klassisk?
...och så frågan om varför?

Utan fräscht nytt innehåll är er sida en död sida. Det kan fortfarande vara en informativ sida med korrekta öppettider och priser. Men det är ändå en död sida. Den lockar inte till ett besök. Kunden hittar sidan enbart om han eller hon redan letar efter just den sidan. Självklart är detta bra i sig eftersom många idag söker efter just öppettider och menyer innan de bestämmer sig för att gå ut.

Men man kan göra mer. Varför inte ha innehåll på sidan som lockar besökaren även om den inte redan bestämt sig för att gå ut och redan bestämt sig för att gå till er restaurang. Återkommande uppdateringar ökar självklart chansen till besök och nyfikenhet. Ger man inget får man inget tillbaka.

Dessutom så har vi det här med sökmotorer, så som vår vän Google. De älskar innehåll, framförallt text. Skriver ni varje vecka en nyhet där ni presenterar vad som serveras till lunch på er restaurang i Landskrona, så finns det mer för sökmotorerna att indexera och mer för den sökande att finna. Ungefär som med lotter, köper du fem lotter i ett lotteri så har du större chans att vinna än om du köper bara en, och definitivt mycket större chans än om du inte köper en lott överhuvudtaget. Har du 50 sidor där du nämner exempelvis restaurang och landskrona så kan Google presentera 50 sidor som leder till er på dessa sökord. Detta är självklart en förenkling av hur sökmotorsoptimering fungerar, men det är ganska logiskt eller hur?

Och ta för gudsskull inte bort en gammal nyhet. Ditt arkiv är guld värt. Det berättar att du finns. Både i en sökmotors ögon och i era kunders. Historik ger trovärdighet både till er verksamhet och innehållet på er hemsida.

Vill ni ha hjälp? Tveka inte att höra av er!


Dela |

blog comments powered by Disqus
Telefon:
+46 (0)418 - 227 60

E-post:
info@zebramedia.se
Adress:
Zebra Media
Säbygatan 16
261 33 Landskrona