Tips för att komma igång med Sociala Medier

25 februari, 2010 10:00
Sociala medier

Det finns ofta en rädsla bland företag och föreningar när det kommer till social media. Det är inte heller alltid klart vad det innebär. Man drar sig från att komma igång och ursäkterna är många. Man kanske inte har tid, vill inte ha negativa kommentarer eller tror sig helt enkelt inte ha något att berätta.

Företag har absolut något att berätta! Utan något att berätta, hade det inte funnits ett företag. Man är antagligen expert inom sitt område, på sina produkter och eller tjänster.

Till skillnad från traditionell PR, public relations, omvärldsrelationer, främjande åtgärder som syftar till att skapa gott renommé, kalla det vad du vill, så har man här en chans att göra det på ett öppet sätt. Öppenhet ökar er trovärdighet. Ni får förhoppningsvis även respons. Det är alltid nyttigt både för att mäta effekten och för att få en snabb dialog med den önskade publiken.

Viktigast av allt, äg ert varumärke och skapa en stark närvaro på nätet.

Vad gör ni idag och vad passar er?

För att komma igång är det en god idé att reflektera över sig själv först.

  • Vad är vår styrka?
  • Hur mycket uppdaterar vi vår hemsida?
  • Ger vi ut information på andra sätt än via hemsidan?
  • Vad är det för material vi vill få ut?
  • Vem vill vi nå ut till?
  • Vad vill vi uppnå?

Er styrka är antagligen er kunskap, vilket gör att ni automatiskt har något att informera om. Men att bara spy ut information är inte attraherande. Skapa en dialog istället! Om era läsare/kunder känner sig involverade är det också större chans att de tar sig an informationen.

Alla företag ser dock olika ut. Man måste inte ge sig ut och vara delaktig överallt. Det finns inte en lösning som passar alla, det finns ingen "check-list" att bocka av. Några har mycket att berätta och uppdaterar sin hemsida dagligen, vissa inte alls. Ibland krävs det att all information utåt är enhetlig och kontrollerad. Men det finns sociala medier som passar alla.

En blogg passar kanske bättre om ni vill publicera strikta pressmeddelanden medan Twitter kanske är bättre om ni vill förenkla kundsupport eller få ett kronologiskt flöde med era kunder. 

Det är ofta här missförstånden finns. Vad är sociala medier? Det behöver inte nödvändigtvis bara innebära ”onödiga” och korta statusmeddelanden; ”Jag är på grillkiosken och äter lunch”, på Facebook. Sociala Medier är alla verktyg på webben som möjliggör social interaktion och består av användargenererat innehåll, exempelvis bloggar, mikrobloggar, forum och artikelkommentarer.
 

Att lyssna!

Att vara en god lyssnare är viktigt, inte bara i ett förhållande men även på nätet. Det är ofta en bra start. Lyssna på vad folk säger på forum, bloggar och kommentarer. Se vad som sägs om er, konkurrenterna och ämnen som intresserar er. Det finns många verktyg för att skapa sig en snabb överblick. Hitta intressanta personer och företag att följa.
Var aktiv i andras diskussioner och gå in med feedback när det passar.

Det finns många företag som är mycket duktiga på detta. Man kan exempelvis leta efter frågor på forum som berör ens område. Då har man möjlighet att möta sina kunder där de håller till istället för att vänta.
 

Vad ska man då publicera? 

Exempel 1;
Jobbar ni med produkter kan ni förslagsvis skapa kortare produktfilmer och lägga upp på YouTube. Säljer ni kända produkter så finns det antagligen redan människor som lagt upp filmer som demonstrerar produkten. Dessa kan ni självklart använda på er egen hemsida. RoligaPrylar.se gör detta på ett bra sätt.

Exempel 2;
Är ni på ett event kan ni självklart liverapportera. Live-rapportera är inte direkt socialt, men om ni kopplar ihop rapporterna med ert twitterflöde så kan ni låta era besökare vara delaktiga. Bra exempel på detta är när MacWorld live-rapporterade från WWDC 2009

Exempel 3;
Magasinet CAP&Design ger läsarbloggar lika stort, eller i alla fall ganska stort, utrymme på deras egna webb. På detta sätt involverar de sina trogna läsare på ett djupare plan, dessutom får de gratis material till sin egen sida vilket ökar sidans värde för alla läsare.

På liknande sett kan man även importera/länka relevanta blogginlägg eller tweets till sitt eget nyhetsflöde. 

Exempel 4;
Skapa något eget och unikt. Skapa en egen viral video!
Blendtec är ett företag som på ett lättsamt sätt demonstrerade sin blender via YouTube. Med en galen ”vetenskapsman” som huvudrollen testar de att mixa diverse olämpliga föremål.  Kul idé som skapat många positiva länkar för företaget. Alla deras filmer har idag nästan 400 000 visningar. Kolla in http://www.youtube.com/user/Blendtec och bli inspirerad.

Behöver ni hjälp för att komma igång? Tveka inte att höra av er.


Läs gärna vår guide för att komma igång med Facebook här.

Eller har ni fler tips och exempel på lyckat arbete i sociala medier så lämna gärna en kommentar.


Dela |

blog comments powered by Disqus
Telefon:
+46 (0)418 - 227 60

E-post:
info@zebramedia.se
Adress:
Zebra Media
Säbygatan 16
261 33 Landskrona